Minneslös och i behov av att lära mig finska



Tänkte uppdatera er lite om vad som händer här i mitt liv just nu. Har idag konstaterat att jag både är minnelös och väldigt dålig på finska. Den enda finska jag kan är lite vård-finska, och i alla meningar jag pratar så säger jag mera än hälften av alla ord fel. Vad som är ännu värre är att skriva på finska, då blir det riktigt kalabalik.

Idag har det varit en sådan frustrerande dag att bo i Finland och vara finlandssvensk. Först skulle jag ringa kliniken och där talade de bara finska, så jag försökte såklart förklara mitt ärende först på knaglig finska och med hjälp av google translate, men ganska snart förstod jag att det inte skulle gå så bra. Ord som kastrering, kryptorskid, hingstbeteende och örter... så jag fick snällt säga att jag tror inte jag kan förklara vad det handlar om, och att jag hör av mig senare då någon svenskspråkig är där. 

Senare var det dags för ett seminarie vid yrkes, och såklart var mera än hälften av föreläsare finskspråkiga, så kan ni gissa vilket språk de talade på? Finska, såklart! 

Okej, ännu en finskspråkig händelse idag. Det här är inte lika farlig... men i stallet finns en tjej som heter Oona som pratar finska. Jag har trott i en veckas tid att vi ska fara och rida till manegen vid stall Kvarnbacken, när hon hade frågat om vi ska fara i terräng. ;) Så som sagt, på sådann låg nivå är min finska. Så nu måste jag verkligen ta alla tillfällen som finns och prata, höra och lära mig finska. Nånn som nappar på utmaningen??

Ja, och så min minneslöshet. Man blir som man umgås sägs det. ;) Nää, jag hade samma sak förra hösten också, jag glömde saker, lag ifrån mig saker och har ingen aning om var jag har lagt dem. Just nu har jag bort ett USB-minne och ett minneskort och lite andra små oviktiga saker.

Annelie, min stora syster. tycker säkert jag överdriver i text format när hon läser detta. ;) Jag sa åt henne idag att hon hade skrivit så intressant text på sin blogg att jag måste börja skriva mera intressanta texter på min blogg också, som komplettering till bilderna. Men denna kilometers text var kanske lite mycket! 

En sak ännu, Bilderna här är av Bonita, de är bara några dagar gamla. Hon är en av de nyaste hästarna på ranchen. Hon är en American Curly och jätte söt. Anledningen till att hon är i piccaderon är att hon har ett litet sår på ett bakben. Men nu är hon åter igen med resten av flickorna i flocken. Bilderna får mig också att längta efter snö och is och strålande sol eller stora snöflingor. Såklart jobbade jag varje dag snön var här så det blev inga julkort, och nu är det regn och rusk... Hade en fotografering inplanerad idag och en i morgon, men vi bokade om dem båda i väntan på ny snö. Om man ändå bara skulle ha fotograferingen som jobb, så skulle man kunna passa på de dagar vädret är på ens sida...

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg