Tips, Använd dig av Dagsljuset

Hej. Precis som jag hade lovat er så får ni här ett tips om hur ni kan använda er av dagsljuset när ni fotar inomhus. På de här bilderna har jag valt att använda vit bakgrund. Så jag placerade en bricka på sängen och för att dölja den träfärgade kanten satte jag en tröja intill väggen.
 

Dina bilder kommer att bli bäst om du använder dig av dagsljuset. För att inte få allt för starkt ljus så har jag placerat vasen lite på sidan om ljuset, och får på det sättet ett naturligt ljus. Hade jag placerat vasen direkt i soljuset så hade jag fått skarpa kanter och bländande områden på blommorna.
 
Såhär blev resultatet med vit bakgrund och solljuset på rätt ställe. Den vita bakgrunden framhäver blommorna på ett bra sätt och fokusen har jag lagt på den lila tulpanen eftersom den sticker ut med sin härliga färg. Jag har så hög bländare (2,8) att bakgrunden suddig och man ser inte att jag har en tröja som bakgrund. Därför är det bra att ha ett objektiv med hög bländare.
 
 Sådär blir resultatet om jag skulle ha fotat blommorna i köket, med dåligt ljus och fel bakgrund. Inte direkt någon tilltalande bild.

Sådär, nu vet ni grunderna i att ha en bra bakgrund som tar fram motivet du vill framhäva. Och hur du kan använda dig av dagsljuset ifall ni inte har stora vida fönster som släpper in ljuset i hela rummet. Hemma hos oss så har vi så mycket träd och fönstren är inte så stora, därför använder jag mig av min säng för att komma åt dagsljuset. Vi har heller inte så många vita väggar, så ibland kan jag spänna upp ett lakan på en vägg för att få en vit bakgrund. Hoppas ni fick lite tips av detta inlägg! :)

Kommentarer

Populära inlägg