Ni frågar, jag svarar!

Fråga:
Lite gammal inlägg men ja. Iaf. Idag så red min syster o jag ville ta kort. Men det blev bara suddigt. Man såg ju att det var en häst. Men det blev ju inga snygga kort. Jag har en nikon d5100. Hoppas du kan hjälpa mig :)
 
Hej. Jag känner igen ditt problem, för jag har haft det också :) Så jag kan ge dig lite tips på att få bättre bilder. Du skriver att du har en systemkamera, en Nikon d5100. 
 
Det bästa du kan göra är att lära dig fota i manuellt läge och ändra inställningarna själv. Du kan välja att fota med halvmanuellt då du bara ställer in ISO(ljuskänslighet) och slutartid, eller så kan du ställa in allt själv ifall du fotar i manuellt läge.
 
(Då man fotar på AUTO-läge så vet inte kameran hur snabbt hästen rör sig, och därför kanske bilderna blir suddiga. Ibland kommer blixten på, men räcker inte ända fram till hästen och bilden blir suddig.) Därför är det bra att lär dig din kamera så att du kan veta hur hög ISO du behöver ha och hur snabb slutartid. Ju snabbare hästen rör sig, desto snabbare slutartid behöver du ha. Sen kan du bara öva. öva och öva.
 
När det är ljusare ute, så behöver du ha en ISO på 100 och längre slutartid, men när det blir mörkare så kanske du behöver höja ISO och då kanske höja slutartiden, eller sänka slutartiden. Du kan bara och pröva dig fram och jämföra bilderna... Det tar inte lång tid att lära sig hur man använder sin kamera ifall man sätter sig ner och prövar den! 
 
Jag kommer ihåg att jag satt i mitt rum och provade min första systemkamera, sen gick jag ut! Man har helt olika inställningar!

Kommentarer

Populära inlägg