TIPS och INFO om att fota hästar

Fråga: kan du skriva ett inlägg om några bra foto tips ? =) inställningar då man fotar en häst i rörelser för att få en bra skärpa ? och vad du använder för objektiv till vilka fotograferingar osv. vore super skoj att lära sig lite! :)) tack på förhand
 
 
Javisst kan jag göra det. Tänkte dela med mig av lite vardags-tips och ideér. Hur man får bra bilder i vanlig stallmiljö och vanliga misstag som jag gör.
 
När man fotar hästar är det bra att ha två olika objektiv.
- Ett objektiv som det går att zooma in ordentligt med. t.ex. TELEZOOM Canon 70-300mm  Det är bra att använda vid hagbilder, springbilder och när man ska fota någon som rider.
- Ett vanligt standard objektiv att använda alla dagar och speciellt vid porträtt och bilder i stallet. De objektiv som jag använder är Canon 24-70/2,8 & Canon 50/1,8
- Jag använder mig av AUTOFOKUS i alla sammanhang. Därför att jag vill vara säker på att skärpan hamnar rätt.
 
HÄSTAR I RÖRELSE
 

 
Att fota hästar i rörelse är verkligen inte lätt. Det behövs mycket träning, och att man är på rätt tid, på rätt plats och fotar rätt häst.
 
- Det är bra att lära sig hur hästarna flyttar på sina ben, då är det mycket lättare att räkna ut när man ska ta bilderna.
 
- På bild 1 ser ni att jag misslyckast att fånga hästens rörelse, det finns ingen skärpa och ljuset är verkligen dåligt. Inte ens en bra redigering skulle lyckas på denhär bilden. Här skulle jag ha behövt öka ISO för att få bättre ljus, men det skulle inte ha hjälpt speciellt mycket. Den skulle ha blivit överexponerad istället då. Inställningar f.4,5 s. 1/80 ISO 250
 
- På bild 2 så tar hästen ut sina rörelser i uppförbacke, Ljuset är bra, skärpan är bra. MEN höhäcken och banden i bakgrunden förstör hela "frihets" känslan i bilden. Men i det stora hela är bilden verkligen lyckad. Inställningar:  f.5,6 s.1/200 ISO 100
 
- Att fota hästar mitt på dan under vinterhalvåret är en bra idé. På sommarhalvåret är det bättre att fota tidigt på morgonen eller senare på dagen för att få ett mjukare ljus.
 
- Inställningarna är väldigt olika. Det beror på årstid, plats och tidpunkt. Men en sak är gemensam på alla bilder där hästen är i rörelse. Slutartiden måste vara ordentlig, annars får man suddiga bilder.
 
BAKGRUNDER: 
En bra bild kan bli lätt förstörd om bakgrunden är brokig. För att få bra bakgrunder behövs ett objektiv med hög bländare eller en enfärgad bakgrund. Det är svårt att få bra bakgrunder i ett stall. Eftersom man ofta har väldigt mycket extra saker på en stallplan, bilar, traktorer, tunnor, staket, hinder, små hus osv.
 

Bild 1: På denhär bilden är färgerna bra, hästens rörelser är fångade, hästen ser frisk och stark ut. Men allt extra i bakgrunden förstör bilden för en fotograf. Iallafall för mig som ännu inte kan redigera speciellt mycket. För att få en bild på ett bra hopp måste man stå i rätt position, däremot kanske inte bakgrunden är så vacker då. Man måste prioritera om man vill ha en bra bakgrund eller en bild på ett bra hopp. Här har jag valt att prioritera hoppet.

Bild 2: En vacker bild på en vacker häst. MEN hästarna i bakgrunden förstör hela bilden. Här skulle det inte vara så svårt att redigera bort störningsmomenten.

Bild 3 . En fin häst som står väldigt vackert. MEN bakgrunden förstör lite av bilden.

Bild 4. Dethär är en bra bild. Inget störande i bakgrunden. Hästen ser glad ut. bra färger & Hästen är placerad rätt i bilden för att den ska se intressant ut.
 
VANLIGA MISSTAG
 
 
Att inte få med hela hästen på bilden. En bra bild kan bli dålig då. Beror förståss på i vilket sammanhang man fotograferar. Men denna bild blev förstörd pga att inte hela hästen är med på bilden.
 
Hästen är snabbare än fotografen. (hehe)

Fota porträtt från fel vinkel. Hästen ser ut som en liten kamel/lama på denna bild.
 
Hoppas det var till nytta för er! Har ni flera frågor så är det bara att fråga.
 

Kommentarer

  1. vad brukar du ha för mätning,af-områdesläge fokus och utlösarläge på porträttbilder ? :D haha kanske är lite olika men har du nå spec tips angående inställningarna :) annars super inlägg, synd bara att jag har en nikon å int en canon att t.ex ta efter vid objektiven ! men tack ändåå ! :D

    SvaraRadera
  2. Skall svara på din fråga i ett helt inlägg någon dag snart :) kan göra ett speciellt tips för att fota porträtt inlägg :)

    SvaraRadera
  3. Lite gammal inlägg men ja. Iaf. Idag så red min syster o jag ville ta kort. Men det blev bara suddigt. Man såg ju att det var en häst. Men det blev ju inga snygga kort. Jag har en nikon d5100. Hoppas du kan hjälpa mig :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg